please click on this advertisement..it will help us

Sunday, January 23, 2011

servis radiator kancil..


ni la step2 utk d.i.y cuci radiator yg berkarat tu..
1-off enjin dulu bagi sejuk semua tangki2.
2-bila dh sejuk baru bukak cap tangki..
3-buka hose yg smbng dgn radiator tu...pelonggar skru clip tu.
4-buka skru radiator yg bawah bagi kuar smua air karaat tuu..
5-sembur air pipe kot lubang atas, biar kuar smua karat kot bawah..lagi kuat air lagi baguih..ada compressor sedap la..
6-la ni nk cuci saki baki yg lekat kt enjin..bubuh pipe air ke hose yg sambg dgn radiator belah atas td.
7-buka pipe air bagi laju, start enjin...jaga pipe tu jgn tecabut..satgi blown enjin wei xda air..
8-rem enjin sket..
9-biar la air flow 3,4 minit
10-off enjin,pasang balik semua skru,hose2 bagi cun2
11-tuang coolant sebotol,pastu bubuuh air mineral (ganti air pipe) utk elak karat beb.isi air smp penuh la..
12-jgn tutup cap lagi..try start enjin dulu..tgk air flow elok dak..pastu mau air kurang tambah bagi penuh
13-cek semua tempat,kot2 ada bocor..klu guna coolant ..nampak la kuar kala hijau.
14-ok siap.

1 comments:

scootster said...

Setahu saya tak boleh guna air mineral dan reverse osmosis didalam radiator. Air mineral mengandungi garam galian semula jadi (mudah menjadi karat) dan air reverse osmosis pula tak sesuai kerana ianya air jenis 'soft water'. Soft water ni sifatnya menghakis (melarut) bahan diperbuat drp logam (kecuali stainless steel).

Air yg paling sesuai digunakan ialah dari jenis 'drinking water' (distill water) botol bertudung putih.

Post a Comment

My Schedule

 
Powered by Blogger
google-site-verification: googlea1418796a28d57b6.html