please click on this advertisement..it will help us

Wednesday, July 20, 2016

Route to become Profesional Engineer

Alhamdulillah kelmarin secara sahnya menjadi prof.engineer daripada board of engineer malaysia dan juga bulan lepas dah sah jadi corporate member institute engineer malaysia (IEM). Mmg cita2 dari dulu lagi, sbb inspire dgn bos lama kt 2h consult sdn bhd.3 bos semua ir time tu (ir hazimi, ir halim dan ir lokman) pergh mmg sempoi tgk depa. truih apply time tu, tp malangnya degree tak iktiraf. last sekali 2010 brula setel kes degree iktiraf ni. Semalam rezki lagi unimap tah macam mana dapat info pasal ni, trus depa publish kt fb unimap ucap tahniah. Rasa sangatteruja dan dengan tiba2 penuh inbox dg ucapan tahniah.terima kasih semua..

ramai juga yg amik semangat ir aku ni. so aku share la kat sini cmna cara flow aku apply ir ni.
untuk makluman aku gua route no 2 cadangan daripada BEM iaitu melalui IEM Corporate member

NI cara nya hehhe...

first sekali make sure reg graduate member dengan BEM.thru website je lani. perlu cop mai nk tlg.

then apply keahlian IEM plak. klu tak mau jadi ahli pon xpa..saya apply je sbb nak dpt majalah jurutera tu, sbb dlm tu akan kluar nama2 kita hehe.

Lepas tu p la cari experience kerja..aku guna experience kerja dgn consultant n jkr dlu je.

PART 1
step 1- isi borang pi1 IEM..download dri website iem

step 2- prepare experience report
step 3- dapatkan cop ir 2 org utk step 1 n 2 tu.. sorg > 5thn experience, sorg lgi xpa.
step 4-submit ke iem complete form n report experience tu + fees rm159
(nak tgk sampel saya, pm inbox azba5@yahoo.com)

PART 2
step 5-tunggu nama kita akan dipublish dlm majalah jurutera.then wait a month
step 6-prepare technical report + form iem pi2
step 7-iem akan panggil interview

PART 3
step 8-interview day- jawab esei A  dalam 1.5 jam bab etika (pilih 1 daripada 13 tajuk, panel bagi), then jawab plak esei B bab technical 1 .5jam lagi.tajuk akan diberi panel pagi tu..
step 9- masuk mengadap panel interview 2 jam..2 panel. make sure pakai smart, report kemas.soalan based on report tu je..
step 10- tunggu result..insyaallah

PART 4
dapat je cert MIEM, terus p apply ir kat BEM. 
step 11- isi form application profesional engineer (make sure time ni kita dah cukup 3 tahun dri tarikh reg BEM)
step 12- compile sijil course BEM ( 60 point pdp) tp dgr kata skrg ni dah xpyh pulak
step 13-prepare surat pengesah kerja ( contoh dlm website bem ada)
step 14- submit to bem bayr rm350, pastu dalam sebulan boleh check directory bem nama kita ada ka blum.
step 15- tunggu sijil dari BEM..pastu dapat no PE kita, bulehla p buat cop..lani bentuk hexagon je.
step 16- prepare utk COMPETENT plak..aku sangkut kt sini lagi hehhe..


ok good luck kwn2. apa2 contoh nak tgk pm mai..kita share je. 

0 comments:

Post a Comment

My Schedule

 
Powered by Blogger
google-site-verification: googlea1418796a28d57b6.html